Zo voorkom je vermoeidheid op kantoor

Zo voorkom je vermoeidheid op kantoor
18 december 2019 admin
In Geen categorie

ZO VOORKOM JE VERMOEIDHEID OP KANTOOR

Een zittend beroep is een aanslag op je gezondheid. Bloedsomloop, spieren, spijsvertering, je concentratie, zitten is nergens goed voor. Hoe maak je van een kantoorbaan een gezonde baan? Desk4succes geeft 10 tips die helpen om vermoeidheid, ongemak en lichamelijke klachten te voorkomen én zorgen tegelijkertijd voor een stijging van de productiviteit en het comfort. 

1. Zorg dat de armen constant zijn ondersteund. Zonder goede support voor uw armen, krijgen nek en schouders heel wat te verduren. Aan het eind van de dag levert dit vaak pijnlijke spieren op.

2. Let op de positie van uw hoofd. Zorg ervoor dat uw hoofd recht boven u nek zit en houd uw kin omhoog. Zorg er in ieder geval voor dat uw hoofd niet naar voren of naar achteren gekanteld is tijdens het werken.

3. Ga rechtop in uw stoel zitten. Een kromme rug zorgt voor meer druk op de ruggengraat. Gebruik de lendensteun op uw bureaustoel, deze voorkomt dat u onderuitgezakt zit en zorgt er tegelijkertijd voor dat uw gewicht gelijkmatiger over de stoel verdeeld wordt. Rol dichter naar uw bureau toe als u merkt dat u veel moet leunen of reiken.

4. Plaats het computerscherm op ooghoogte. Een beeldscherm staat idealiter direct voor u, met het toetsenbord daar weer voor. Hiermee voorkomt u dat u uw hoofd te vaak moet draaien tijdens het typen. Een monitorarm kan ook een ideaal hulpmiddel zijn om klachten te voorkomen.

5. Houd de hoorn van de telefoon gewoon vast. Hoe verleidelijk of praktisch het ook is om de telefoon tussen uw oor en schouder vast te klemmen, uw nek en schouders zullen u dankbaar zijn als u dit niet doet.

6. Plaats het toetsenbord en de muis op de juiste afstand. Voorkom dat u moet reiken om bij de toetsen te komen. Idealiter zit u met de ellebogen in een hoek van 90 graden en kunt u vervolgens comfortabel bij het toetsenbord en de muis.

7. Plaats het beeldscherm niet te dichtbij. Als u lang kijkt naar een beeldscherm dat té dichtbij staat, kunt u last krijgen van uw ogen. De ideale afstand voor een beeldscherm is ongeveer een armlengte afstand.

8. Voorkom schermreflectie. Dit kan namelijk zorgen voor geïrriteerde ogen. Plaats het beeldscherm niet voor een raam of een felle achtergrond. Vergeet niet om regelmatig een pauze te nemen en even niet naar een beeldscherm te kijken. Zelfs af en toe een paar seconde focussen op een object in de verte geeft de ogen al rust.

9. Laat uw voeten niet hangen. Om druk op de achterkant van uw benen te verminderen, is het raadzaam om te zorgen dat beide voeten stevig op de grond kunnen staan. Als het bureau te hoog is, kan dat eventueel ook met een voetensteun.

10. Verzorg uw spieren goed. Zorg dat u voldoende beweging krijgt gedurende de werkdag. Ook voldoende water drinken is belangrijk voor gezonde spieren.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial